Iha Mahu - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ronia Hitipeuw - WaarBenJij.nu Iha Mahu - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ronia Hitipeuw - WaarBenJij.nu

Iha Mahu

Door: Ronia Hitipeuw

Blijf op de hoogte en volg Ronia

15 Augustus 2009 | Indonesië, Ambon

Donderdag was het dan zover. Na een uurtje op de scooter over Ambon te hebben gecrosst, bereikten oom Piet en ik de 'haven' waar de boot naar Saparua zou vertrekken. Omdat we buitenlanders waren werd de prijs verdriedubbeld, maar dat mocht de pret niet drukken. Met 10 anderen zaten we een op een kleine speedboat. Onze scooter werd door 6 mannen aan boord getild en blokkeerde het hele gangpad, maar dat mocht wel voor dat geld vonden wij haha. Ik heb nog niet zo veel boot ervaring (Jacob, als ik terug ben ga ik mee zeilen!) maar vond het heerlijk reizen. Een uur lang helder water en overal schitterende groen beboste eilanden. Aankomen in de haven van Saparua was wel heel bijzonder. Toen ik voet aan wal zette, had ik de gelukssteen die ik van papa heb gekregen vlak voor hij stierf stevig in mijn hand geklemd.
*He, vet, ze draaien hier Chop Suey van System of a Down*
Saparua was natuurlijk prachtig. De vlinders waren nog een tikkie groter, de natuur nog indrukwekkender en ik voelde me een ware prinses. Werkelijk alle hoofden draaiden mijn kant op. Mensen zwaaiden, schreeuwden, tikten elkaar aan en wezen me na (Erwin, ik begin te snappen hoe jij je voelt haha). Ik voelde me net koningin Beatrix, en had echt een slappe hand van het zwaaien, en pijn in m'n kaken van het vriendelijk lachen. Een paar jongens wilden zelfs met me op de foto. Wat zal ik mezelf lelijk voelen als ik in Nederland terug ben na al die aandacht van de mannen hier. (Eva, vergeet de Turken: Molukkers zijn nog veel mooier..)
We logeerden in de rumah tua, wat zoiets als ouderlijk huis betekend, bij oom Vence en tante Atta Hitipeuw. We hadden een andere oom gevraagd ons aan te kondigen, maar dat bericht had hun nooit bereikt. Snel werd en geveegd, en binnen no time stond er eten op tafel. Eten is hier echt fantastisch in alle opzichten, maar ik zal proberen daar niet elke keer over uit te weiden haha. Mijn familie was erg lief, maar de taalbarriere toch wel groot. Ik voelde me soms een beetje dom, al kwam ik met mijn paar woorden Maleis en handen en voeten best ver. Als ik echt luister snap ik wel waar het over gaat, das al iets. Ik merk dat ik veel makkelijker communiceer met kinderen.De kamer waar oom Piet en ik in sliepen was qua ruimte oke, maar natuurlijk heel anders dan ik gewend ben. Ik had geen matras, maar lag op een houten plank met een dekentje erover. Dat dekentje voelde nogal zanderig aan, dus ik sliep erop, met mn kleren aan. Voordeel was, dat de muggen me moeilijker te grazen konden nemen(heb wel een schitterende muggenbult recht op m'n gezicht nu). Toen ik ging slapen voelde ik van alles bij mn gezicht. Niet aan denken Roon, niet aan denken. Er hing een natte, schimmelachtige lucht, die ik verdreef door kaju putih, eucalyptus olie, onder mn neus te smeren. Gelukkig was ik erg moe en sliep ik 11 uur non stop. De ochtend erna zag ik dat er een soort zwarte kleine beestjes over mn kussen kropen, en er dotten schimmel op het plafond en aan de muur hingen. Oom Piet en ik waren heel dankbaar dat we daar mochten verblijven, maar hebben hard gelachen bij de gedachte dat een van mijn zusjes daar zou moeten slapen. Wat zouden ze gillen hahaha!
De zonsondergang vanaf het strand van Iha Mahu was schitterend. Ik heb er foto's van maar kan ze hier niet uploaden. Op mijn telefoon zit een spelletje waarbij je vissen moet fotograferen terwijl ze voorbij zwemmen; precies zulke vissen zwommen nu langs me heen (Elselien, je hebt nog steeds de high score) de dag erna leidde oom Roger ons rond. Op een strand dat zo uit de Bounty reclame leek te komen heb ik wat schelpen gezocht, mn rok gewassen in de zee en bootjes gebouwd. Later bezochten we een aantal ondergrondse grotten met kristalhelder water, waar de moslimvrouwen van het aangrenzende dorp ijverig aan het wassen waren. Het eiland is best groot, en ik heb uren door de jungle gereden. Overal palmen en natuur, zo machtig mooi. Af en toe een koe, een vrouw met een vracht op haar hoofd of een man met een enorme shotgun/kapmes, die dan in the middle of nowehere midden op de weg staat. Geloof me, dan ben je blij als ie je er gewoon glimlachend door laat.
Ik laat het hier even bij, want ik haak zelf ook altijd af bij te lange reisverhalen :) Maandag is hier een nationale feestdag, en woensdagochtend vliegen we door naar Bali.
Ik kijk uit naar jullie reacties...
Liefs, een steeds bruiner wordende Ronia.
PS Jordy, je reisgids is echt een zegen. Onderschat ook niet de impact van ons gesprek in maart.. Thnx!

  • 15 Augustus 2009 - 13:55

    Marienke:

    ha, ik heb het eerste berichtje.

    Ik hoop dat ik op een dag een beeld krijg bij wat je allemaal meemaakt en ziet.

    Ik ben benieuwd wat het met je doet, vanbinnen.

    liefs

  • 15 Augustus 2009 - 15:50

    Mama:

    schat wat een indrukwekkende verhalen schrijf je toch ....adembenemend ....heeeel veeel gr en kussen van dennis en wendy (ik eet hier nu )en van naomi en ezra xxxx mama

  • 15 Augustus 2009 - 16:26

    Hennie En Nicolien :

    Hoi ,Ronia
    ik lees dat je naar bali gaat ,als je wilt kan ik mischien wel voor jullie een slaapplaats regelen bij mijn zus die daar een huis heeft in het noorden van bali.lekker ff uitrusten.
    ik hoor het wel,moet wel voor 24 augustus want dan komt ze weer naar nederland.

    Groetjes hennie en nicolien

  • 15 Augustus 2009 - 20:33

    Tante Nancy:

    Hey Roon,
    je beschrijft alles zo goed dat het lijkt of ik erbij ben,ben benieuwd naar je 'kleurtje ',lijkt me raar zo'n hele bruine Ronia.Op naar het volgende boeiende verhaal,XXX

  • 15 Augustus 2009 - 21:08

    Marieke:

    Ha Ronia,

    Kei leuk om je verhalen te lezen. Het lijkt net of ik naar een film kijk. Ik denk dat Wendy en Naomi zelfs niet op dat plankje zijn gaan liggen. en dan al die beestjes. Lache. Nog n fijne vakantie. Geniet er maar lekker van en doe Pietje de groeten

  • 15 Augustus 2009 - 22:45

    Tante Josje:

    Ha schat, tijdens het lezen van je verslag kon ik bijna die minjak kaju putih ruiken.En die dotten schimmel, dan ook nog te bedenken dat je op een plankje moest slapen whoahahahaiiiiii.
    Nee je zusjes zouden buiten op de veranda gaan liggen hihi.Maar jij geniet van alle dingen tot in de kleinste details, doe dat vooral want als je terug bent ga je zelfs die kleine zwarte beestjes missen.

    Dikke kus,love you


  • 16 Augustus 2009 - 07:54

    Joop En Marion:

    He Ronia,hier vanuit de bergen in oostenrijk wil ik je zeggen dat je een zeer indrukwekkend verslag hebt geschreven en kijk al uit naar het volgende avontuur,Wij gaan weer een topje bezoeken op zo'n 3000 mtr,het weer is hier ook fantastisch ( 33 gr) en ook ik begin al bruin te worden ......hahaha groetjes en tot snel.

  • 16 Augustus 2009 - 10:39

    Wendy En Dennis:

    hey zus van me,

    Super leuk zo die verhalen, blijven we toch een beetje op de hoogte van alles.
    Ben je ook al leuke baby dingetjes tegen gekomen???
    Als je nu bij dennis z'n tante wil logeren moet je me maar ff smsen!!!

    dikke kus van ons
    -xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx-

  • 16 Augustus 2009 - 15:36

    Naomi :

    Hee lieve zus! Ben blij dat alles goed met je gaat, echt fijn om te lezen hoe het daar is! Jammer dat ik niet bij je kan zijn daar! Nouja wie weet als ik ouder ben dat we samen naar Indonesie kunnen gaan en jij mijn gids kan zijn! Haha, nou Roon geniet ervan je weet dat ik van je hou en ik kom je zeker mee ophalen in Dusseldorf! Watch yourself , xje je zusselina!

  • 16 Augustus 2009 - 15:45

    Jordy:

    Ik ben blij dat ik een beetje bijdraag aan deze reis.

    En wat die nachten betekent; goede nachten herinner je niet lang, slechte maar al te goed!

    x

  • 16 Augustus 2009 - 15:54

    Jochbeth:

    Hoi Ronia....

    Ik heb net al je verhalen gelezen....want mn broer en Jen zeiden dat je dit bij hield op internet.

    GEWELDIIGGGG!!!

    Echt geweldig......leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt.

    Ik ben heel erg benieuwd naar je verhalen als je weer thuis bent.

    in ieder geval nog heel veel plezier...doe O.Piet de groeten van me...en we spreken elkaar vast wel weer als je weer terug bent in Nederland.

    liefs,
    Jochbeth

  • 17 Augustus 2009 - 18:27

    Ronald:

    Hoi Roon,

    Blijf je verhalen vol bewondering lezen. Zoals ik al zei, dit is een hoogtepunt in je leven. geniet ervan en blijf schrijven.... dan blijf ik lezen!

  • 17 Augustus 2009 - 19:33

    Oma Riet:

    ha ronia, inderdaad wat kan jij mooie reisverslagen doen, ik beleef het mee en op naar bali , wij hebben daar op het zuidelijkste puntje de apendans mogen zien met een geweldig uit-zicht, gr. oma riet

  • 17 Augustus 2009 - 21:08

    Marieke En Pieter:

    Ha Ronia,

    We staan op het punt om naar Turkije te vliegen, dus de komende 2 weken moeten we het doen zonder jouw boeiende reisverhalen. Veel plezier en geniet ervan want als wij terugkomen zit jouw jarenlange wens cq droomreis erop. Hoop dat het aan al je verwachtingen voldoet en snuif meer heel veel van al het moois op. XXXX en een dikke knuffel.

  • 18 Augustus 2009 - 07:48

    Robert:

    Net even tijd om je verhalen te lezen, leuk geschreven vooral als je ze allemaal achter elkaar leest, bijna een boek en wil je weten hoe het verder verloopt.... Bijzonder ook de inhoud en doel van je reis..... Hollandse groet van Robert

  • 18 Augustus 2009 - 16:54

    Cedric:

    een steeds bruiner wordende ronia? wist niet dat 't kon! zonder dollen geniet ervan. ik weet hoe 't is om in je vaderland te zijn alles voelt vertrouwd en toch ook zo nieuw. have a good one!!! x

  • 18 Augustus 2009 - 18:03

    Anneclaar:

    Hellu Ronia,
    Leuk om te lezen! Ik ben net terug van de parade en heb nou eindelijk even een weekje vakantie. Vertrek morgen naar Italie! JIj nog heel veel plezier daar. en ben benieuwd naar je volgende verhalen en natuurlijk de foto' s.

    Liefs Anneclaar

  • 18 Augustus 2009 - 19:41

    Mama:

    He schat ...ik werd net gebeld door Peter ,vader van ?? Wat heb je nu weer bekokstoofd ....xxx mama

  • 20 Augustus 2009 - 18:46

    Karin:

    met tranen lees ik. je eigen ik voel je weer als je op je familiesgeboortegrond.dit is een diep gevoel voor je ronia,zoals ik je ken zal je hart altijd blijven terug verlangen naar de plekken die je nu bezoekt.maak foto's zodat je het nooit nooit meer vergeet en geniet van de vlinders en de natuur. de wereld is zo oppermachtig wat dat gevoel te weeg brengt.geniet en laat het ons allen weten. liefs karin

  • 21 Augustus 2009 - 06:32

    Youki:

    lieve roon,

    ik ben heel benieuwed naar je foto's!!

    je verteld het heel mooi!

    stoere Roon, ik ben trots op jouw!!

    kusss

  • 21 Augustus 2009 - 07:06

    Joop En Marion:

    Hallo Lieven nicht. Wat een indrukken. poeh poeh.
    Als je weer terug bent in Nederland maar snel komen eten voor een live verslag.
    gr. Marion

  • 23 Augustus 2009 - 09:18

    Roy:

    Ik zit echt te genieten van je reisverslagen. Die oom piet voelt zich weer jong, wanneer ze denken dat je z'n vrouw bent...haha. Geniet er maar lekker van en we horen alles wel wanneer je weer terug bent.

    cium manis
    oom Roy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ambon

Indonesie: Op zoek naar mijn roots

Recente Reisverslagen:

05 September 2009

Bloedplas, mijn trouwfoto's en feng shui muziek

03 September 2009

pling plong tussenstop

26 Augustus 2009

Is zwemmen met dolfijnen je droom..?

21 Augustus 2009

Avocado enzo

15 Augustus 2009

Iha Mahu
Ronia

Actief sinds 02 Aug. 2009
Verslag gelezen: 1125
Totaal aantal bezoekers 60456

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2012 - 22 Oktober 2012

Honeymoon: Miami & Bahama's

10 Mei 2012 - 31 Mei 2012

Toch nog Thailand

05 April 2012 - 13 April 2012

Vriendentour Engeland

20 Februari 2012 - 26 Februari 2012

Ierland met Michiel

22 Januari 2012 - 02 Februari 2012

New York baby!

25 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Eindelijk....Athene!

30 Juni 2011 - 28 Juli 2011

Indonesie met Michiel

19 Mei 2011 - 23 Mei 2011

Kopenhagen en Malmo

02 Mei 2011 - 08 Mei 2011

Schotland met Michiel

23 Augustus 2010 - 27 Augustus 2010

Praag met mamskie

22 Juli 2010 - 09 Augustus 2010

Kroatie met Michiel

31 Januari 2010 - 06 Februari 2010

Theaterforum in Egypte

29 December 2009 - 02 Januari 2010

Oud en nieuw in Polen

05 Augustus 2009 - 04 September 2009

Indonesie: Op zoek naar mijn roots

Landen bezocht: