Is zwemmen met dolfijnen je droom..? - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ronia Hitipeuw - WaarBenJij.nu Is zwemmen met dolfijnen je droom..? - Reisverslag uit Ambon, Indonesië van Ronia Hitipeuw - WaarBenJij.nu

Is zwemmen met dolfijnen je droom..?

Door: Ronia Hitipeuw

Blijf op de hoogte en volg Ronia

26 Augustus 2009 | Indonesië, Ambon

Omdat ik natuurlijk niet wil dat jullie uit jaloezie mijn blogs niet meer lezen, zal ik beginnen met de dingen die de afgelopen dagen mis zijn gegaan. Leedvermaak is namelijk ook vermaak, dat weet ik, en ik gun jullie ook een gemeen momentje.
Ik ben nu officieel gebrandmerkt, en draag hetzelfde kenmerk als zowat alle vrouwen hier op Bali: een litteken van het verbranden aan de knalpot van de scooter prijkt sinds kort fier op mijn rechteronderbeen. Ook mijn linkerbeen draagt een interessant merkteken. Ben namelijk gisteren, hou je vast, gebeten door een dolfijn. Verder heb ik een tijdje vastgezeten in de wc van de Dunkin Donuts, doordat de wcdeur wel op slot kon, maar het slot zo verroest was dat hij niet meer open kon. Nou, dan duurt een kwartier lang. Mijn blijdschap over dat ik sinds lange tijd weer op een wc kon ZITTEN was als sneeuw voor de zon verdwenen toen ik als een soort Inspector Gadget op zoek moest naar een manier om die deur open te krijgen. Kloppen hielp niet, want de wc was op de 1e verdieping, en oom Piet en ik waren de enige klanten. Na wat geduw, het breken van twee nagels en de ingeving zeep op het slot te smeren was het uiteindeljk een rondslingerende tandenstoker (ieks!) waarmee ik het slot open heb gepeuterd. Oom Piet was zich van geen kwaad bewust en dacht dat ik diarree had haha.

Ik blijf me verbazen hier. Alles is zo anders, maar zo mooi en vaak ook inventief. Neem nou de scooters hier. Iedereen heeft er een, maar de verkeersregels zijn me tot op de dag van vandaag onduidelijk. Inhalen kan van beiden kanten, en auto's, motors, scooters en een enkele verdwaalde fietser slingeren alle kanten op. Aan rijbanen doen ze duidelijk niet. Hele gezinnen worden op de scooter vervoerd: vader, moeder en twee kinderen is hier eerder regel dan uitzondering. Ander leuke ladingen vond ik: een bamboestok van 4 meter lang (op de schouder gedragen) een compleet dressoir incl lades, een grote tv tussen een man en een vrouw in (nee geen platte nee) en de klapper: twee grote langoorgeiten met vastgebonden poten. Op de scooter he!! Gelukkig vonden de locals dat laatste ook best vreemd aan de reacties te zien.

Jeetje ik heb zoveel gedaan, waar moet ik beginnen? Ik ben naar een vlindertuin geweest met enorme vlinders die mar 5 dagen leven. Je mocht ze aaien en vasthouden, zo leuk. Heb ook een wandelende tak op mn hand gehad. Die zijn echt bizar. Wederom zal ik zo proberen hier wat foto's te uploaden maar dat is tot nu toe telkens jammerlijk mislukt. Ben naar traditioneel Balinese dansen gaan kijken, waar ik als drama docent natuurlijk dolgelukkig van werd. Als ik thuis kom ga ik me daar eens wat beter in verdiepen. Mijn moeder had me verteld dat Tanahlot, een tempel in de zee, heel mooi was. Afhankelijk van of het eb of vloed is kun je de tempel bezoeken. Wij waren er toen het vloed was, maar het was ook mooi om te zien hoe de woeste golven er tegenaan beukten (Tjaco en Bart, jullie willen hier surfen!!).

Maandag zijn oom Piet en ik naar het noorden van Bali vertrokken, wat dik drie uur rijden was. Met een tussenstop hier en daar (lees: heelijk buiten eten met uitzicht op groener dan groene rijstvelden) kwamen we aan in Lovina Beach, wat een stuk minder toeristisch is dan Sanur, waar ik verblijf. Hoogtepunt van de rit was de enorme berg Catur die we over moesten: 2096 meter volgens mijn reisgids. Hij lag half in de wolken, en het was zoooo koud daar. Uitzichten beschrijven is in mijn optiek onmogelijk, maar je kan je er vast iets bij voorstellen. In Lovina vonden we een relaxte home stay voor 5 euro per nacht, incl douchekop (woehoe) ventilator (woehoe) en wc (woehoe). Na wat te hebben rondgewandeld en de zonsondergang te hebben bekeken zijn we gaan eten in een uitgestorven restaurant, om vroeg te gaan slapen. We waren namelijk naar dit specifieke plaatsje gegaan met een missie...dolfijnen (thnx voor de tip Orlando). Om 6 uur 's ochtends stapten we dus in een bootje, en niet veel later was het meteen raak. In de 1,5 uur dat we op het water waren hebben we dolfijnen zien zwemmen, springen en ronddraaien, net als in de film hihi. Echt te gek...en erg mooi zo bij zonsopgang. Omdat ik bang was dat we misschien niets zouden zien had ik me ingedekt door te reserveren bij een hotel waar je met dolfijnen kon zwemmen. Dit was letterlijk 10x zo duur als het bootje, en duurde een klein kwartier, met heel veel mensen tegelijk. To be honest: ik vond het niet leuk. Maar goed, mijn interactie met deze 'vriendelijke' dieren was dan ook niet bepaald goed haha. Op de foto's kijk ik doodsbenauwd. Dat komt, doordat ik na 3 min al in mijn voet werd gebeten terwijl ik aan het zwemmen was. Toen de begeleider zei dat ik mocht gaan staan (je moest eerst een aantal rondjes zwemmen; ik was kapot haha) duwde die dolfijn me in mijn maag tegen de muur. Die guitige snuit is best hard kan ik vertellen. En als hoogtepunt beet ie dus in mn knie. Weet niet of het per ongeluk was of expres, maar deed stiekem best pijn. Zag er ook erger uit dan het was, doordat het bloed natuurlijk met water werd vermengd. Uiteindelijk bleek het hele sneetje nog geen 5 cm, maar doordat het op mn knie zit gaat t de hele tijd weer open. Wat een drama he...Arme ik...Voor mij dus geen 'tamme' dolfijnen meer. Vond het trouwens ook zielig hoor, die beestjes in zo'n zwembad met allemaal gillende kinderen erbij, en dat je met al die kinderen even leuk moet doen, de hele dag door. Misschien was het voorbestemd, en is het mijn roeping bij Greenpeace te gaan en te demonstreren tegen dolfijnenvangst ofzo.

Op de terugweg heb ik een berg souvenirs gekocht bij een schitterende brute waterval. Oom Piet heeft erbij gezwommen, maar ik vond de spetters die er vanaf kwamen avontuurlijk genoeg. Vandaag heb ik een relax dagje: ontbijten aan het strand, beetje krabben kijken, een hotstone massage (ik kon het niet laten terug te gaan naar die salon) lekker rendang eten vanavond en dan morgen om 5 uur sochtends het vliegtuig in naar Yoghakarta.

Gisteren dacht ik er voor het eerst aan, dat het einde in zicht is, en ik best zin heb om aan de slag te gaan als docent drama...heb ik toch 5 jaar voor gestudeerd he. En, oke dan, sommige mensen begin ik ook wel te missen ja...

Maar eerst nog even keihard genieten!!

Kus, Ronia.

PS Mooi moment: een wat oudere vrouw in de bush bush van Ambon met een baby op haar arm, met op haar tshirt in grote letters: Will fuck for coke.

  • 26 Augustus 2009 - 09:15

    Marjolein:

    Hee Ronia!

    Jeetje wat een belevenissen!! Dat je gebeten bent door een dolfijn is minder, maar ook wel weer zo'n stoer verhaal voor als je weer terug bent ("oh dat, ja ik was gebeten door een dolfijn..")
    Leuk je verhalen te lezen, zeker omdat ik sommige dingen herken, was zelf ook naar Lovina geweest en eigenlijk weer vergeten.. :S
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal!! En nu ga ik snel je foto;s bekijken!
    xx

  • 26 Augustus 2009 - 09:43

    Peggy:

    Wat een heerlijk verslag weer! spreek je snel weer als je terug bent!
    Veel liefs, Peggy

  • 26 Augustus 2009 - 09:55

    Joop En Marion:

    Meid wat een verhaal. Heerlijk om te lezen. Mocht docent drame toch niet zo leuk zijn, je kan zo verhalen gaan schrijven. Ik zal ze zeker lezen. Geniet er van het is zo voorbij dit bounty lezen. groetjes ook van Joop. houdoe..

  • 26 Augustus 2009 - 10:10

    Elselien:

    Hey Roon,
    heerlijk om op mn werk even je verhalen te lezen:) 't Is net alsof ik ook heel even op avontuur ben! Kan niet wachten op alle foto's en alle andere verhalen die straks beetje bij beetje gaan komen als je terug bent:)

    Geniet er nog van!

    Liefs

  • 26 Augustus 2009 - 10:11

    Ana:

    Hahahahaha! "will fuck for coke", geniaal!
    Wat ben je toch een heerlijke brokkenpiloot lieverd, ik kan niet wachten tot je weer terug bent want om eerlijk te zijn, mis ik je nogal...
    Koesje!

  • 26 Augustus 2009 - 10:43

    Erik:

    Wat een levenservaring doe je toch maar weer op in zo'n korte tijd. Je moet straks echt met een grote glimlach terugkijken op deze reis. Geniet van de laatste daagjes en tot snel!? x

  • 26 Augustus 2009 - 11:24

    Jelle:

    Jij en brokken en de meest rare ook, vraagje HOE DOE JE DAT :P.
    het is nog een paar daagjes en dan moet je alweer terug. Volgende keer niet meer zo lang weg blijven roon. Mis je Dikke knuffel

  • 26 Augustus 2009 - 11:50

    Tante Josje:

    Ronia, ooooooo welkom bij de club der littekens whoah

  • 26 Augustus 2009 - 13:13

    Anita En Loet:

    hey meissie wat een super gave verhalen schrijf jij zeg zoals je het vertelt is het net of je daar bent echt super heel veel plezier nog en ik zie je nog xxx jes van ons

  • 26 Augustus 2009 - 15:01

    Youki:

    mooi Roon!!!!
    jij prinssesje!!

  • 26 Augustus 2009 - 15:19

    Ilje:

    Roontje! Wat kun jij ongelofelijk mooi schrijven zeg en wat is dit een fantastische reis! Jaloers!! Geniet er nog maar even lekker van en als je terug bent (zonder nieuwe littekens graag mw stuntpiloot! Alhoewel ik daar weinig van kan zeggen haha) wil ik alles van je horen!

    liefs x Ilje

    ps. Dag 1 van mijn eerste co schap blijkt de praktijk waar ik stage zou gaan lopen in rook opgegaan te zijn.. dat belooft veel goeds! ;-)

  • 26 Augustus 2009 - 15:43

    Rietvandersanden:

    hallo ronia, lees met warme gevoelens je mooie reisverhalen. gr. oma riet

  • 26 Augustus 2009 - 17:12

    Jordy:

    Ik hou het kort want ben uitgeput; Erwin heeft me vandaag geholpen bij het schilderen van mijn eigen flat. Morgen ronde 2, poe hee, wat een klus.

    Ga door met genieten, ik geniet een stukje mee!

    xx

  • 26 Augustus 2009 - 17:54

    Terence:

    Ronia! :D
    Wat een kutbeesten zijn het ook he? Gelukkig kun je het relativeren, sommige anderen zouden juist bij greenpeace de boten lek prikken om ze allemaal uit te laten roeien.
    Maar goed, jij bent niet zo rancuneus. (ik ook niet hoor, maar ik zou misschien wel stiekem een haring zelf opeten in plaats van aan die dolfijn te geven. :P )

    Ik ben eergister begonnen in het Tropenmuseum en het is nu al leuk! Tijdens de trainingen gewoon 2x per dag een uur Martial Arts les en ervoor betaald krijgen is niet veel mensen gegeven. ;) Omdat het veel voor kinderen is doen wij de 5 Kung Fu Panda stijlen. :P Vinden ze leuk. Dus we leren de Tijger, Aap, Slang, Bidsprinkhaan en Kraanvogel beginselen zodat we er een leuk stukje van kunnen maken. Erg cool van de leraar is dat we na werktijd bij hem om de hoek in zijn sportschool gratis mogen komen oefenen als we er niet uitkomen. Maar nu heb ik even genoeg spierpijn van de reguliere lessen. XD
    Als je terugkomt moet je echt een keer komen kijken!
    Geniet van de laatste dagen!
    X Ter

  • 26 Augustus 2009 - 20:17

    Karin:

    ik heb hart gelachen om de scooters met langoorbeesten en vastgebonden poten, zulke dingen maak jij weer mee.

    maak het mee
    xxx karin

  • 26 Augustus 2009 - 22:52

    Tommie:

    roontje, zo fijn alles te lezen!!!
    dolfijnen -> stelletje kutbeesten. Wolf in schaapkleren... maar littekens zijn daarentegen best wel sexy...
    en je had je vrouw in je psje een zakje poedersuiker moeten geven :)
    xxx

  • 27 Augustus 2009 - 05:21

    NeTje:

    Ik hoef niet te vragen hoe het er was hm. Dus lieve groetjes dan maar en genietse.Kben ondertussen terug uit Bad hindelang niet zo ver weg dus haha maar wel prachtig.
    groetjes en.. kga je volgen ...
    Tjuus.

  • 27 Augustus 2009 - 15:14

    Roos:

    Hoi Ronia,

    In gedachte reis ik met je mee, vind het erg leuk. Moet er niet aan denken op een wc opgesloten te zitten en vind het dan ook erg moedig dat je met een ook nog vieze tandenstoker met in mijn beleving natuurlijk oud vlees en speeksel een deur open weet te krijgen. Als je weer thuis bent denk ik dat ik jou opbel wanneer ik mezelf een keertje buiten sluit (hihi).
    Nog even genieten hè en nog niet teveel aan je terugkomst denken, die komt wanneer die komt.
    Groetjes, Roos

  • 27 Augustus 2009 - 17:47

    Marienke:

    haha hilariteit ten top!

    naja afgezien van dat je bijna naar huis moet (vind ik niet erg hoor) en dat je gebeten bent door het meest verkozen lievelingsdier ter wereld.

    dikke kus

  • 27 Augustus 2009 - 17:50

    Mama:

    schat een late reactie van je moedertje ik heb nl geen internet op dit moment ben nu bij ome roger pas op 8 sept weer maar dan ben je gelukkig al weer hier ....wat een avonturen he wat zal je veel te vertellen hebben als je weer thuis bent nou tot vrijdag lieverd xxxx mis je wel hoor mama

  • 31 Augustus 2009 - 10:38

    Ria De Jong:

    Ha Ronia,

    Wat leuk om je ervaringen zo te kunnen delen. Omdat de vakantie bijna is afgelopen lees ik alles nu op school. Geweldig deze "historische" reis.
    Lieve groeten,
    Ria

  • 31 Augustus 2009 - 14:43

    Youki:

    Roon,
    Wij gaan samen de intocht doen in Amsterdam!!!!!

    vetttt cool!!!!

    ben je er weer bijna??

    kuss

  • 02 September 2009 - 13:40

    Jacob:

    oei ouwe pechvogel, maar goed.. met hoge bergen ook dalen;) hoop dat die aardbeving je wel heeft gespaard!
    tot snel

  • 02 September 2009 - 14:56

    Adinda:

    Wauw Ronia, wat heb je dat mooi beschreven. Het leest echt heel fijn en je maakt super leuke dingen mee.. Natuurlijk ook iets minder leuke dingen, stomme dolfijnen! Maar daar lach je waarschijnlijk later om, of misschien nu al. En zonder die dolfijnen zouden de vrouwen met gekke t-shirts ook niet opvallen of belangrijk zijn. Jij gaat als afgestudeerde lekker aan de slag en ik begin net met de opleiding. Een vergelijk.. we doen het allebei met plezier :D Deze eerste week jou oude school onveilig gemaakt. En ik nog 4 jaar de tijd. Spreken we binnenkort nog een keer met z'n allen af? Zou wel heel leuk zijn. Kunnen we er lekker over door praten. Ook over je nieuwe werk natuurlijk. Voor nu.. Rust lekker uit van alle indrukken uit het verre Indonesie en veel plezier met je baan :D

    Tot snel!
    Liefs Adinda

  • 03 September 2009 - 07:08

    Youki:

    ow lieve Roon,
    ik hoop dat alles goed is na de aardbeving??
    ik schrok me dood!!

    geniet nog goed van de warmte en natuur. hier regent het!

    kusss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Ambon

Indonesie: Op zoek naar mijn roots

Recente Reisverslagen:

05 September 2009

Bloedplas, mijn trouwfoto's en feng shui muziek

03 September 2009

pling plong tussenstop

26 Augustus 2009

Is zwemmen met dolfijnen je droom..?

21 Augustus 2009

Avocado enzo

15 Augustus 2009

Iha Mahu
Ronia

Actief sinds 02 Aug. 2009
Verslag gelezen: 694
Totaal aantal bezoekers 60448

Voorgaande reizen:

11 Oktober 2012 - 22 Oktober 2012

Honeymoon: Miami & Bahama's

10 Mei 2012 - 31 Mei 2012

Toch nog Thailand

05 April 2012 - 13 April 2012

Vriendentour Engeland

20 Februari 2012 - 26 Februari 2012

Ierland met Michiel

22 Januari 2012 - 02 Februari 2012

New York baby!

25 Oktober 2011 - 30 Oktober 2011

Eindelijk....Athene!

30 Juni 2011 - 28 Juli 2011

Indonesie met Michiel

19 Mei 2011 - 23 Mei 2011

Kopenhagen en Malmo

02 Mei 2011 - 08 Mei 2011

Schotland met Michiel

23 Augustus 2010 - 27 Augustus 2010

Praag met mamskie

22 Juli 2010 - 09 Augustus 2010

Kroatie met Michiel

31 Januari 2010 - 06 Februari 2010

Theaterforum in Egypte

29 December 2009 - 02 Januari 2010

Oud en nieuw in Polen

05 Augustus 2009 - 04 September 2009

Indonesie: Op zoek naar mijn roots

Landen bezocht: